Kwaliteit 


Bij Jeugd en Zorgland hanteren we een aantal uitsluitingscriteria,

  1. Gewelddadig gedrag:We bieden geen ondersteuning aan individuen met een geschiedenis van gewelddadig gedrag.

  2. Technische thuiszorg:Onze diensten omvatten geen gespecialiseerde technische thuiszorg.

  3. Kinderthuiszorg:We verstrekken geen diensten specifiek gericht op kinderthuiszorg.

  4. Intensieve verslavingszorg:Onze organisatie richt zich niet op intensieve verslavingszorg.

    Stel dat een cliënt in zorg is zonder dat deze criteria van toepassing zijn, maar later tijdens het zorgproces bijkomende beperkingen of ziekten vertoont die een van deze criteria omvatten. In een dergelijke situatie zal Jeugd en Zorgland samenwerken met de cliënt en andere zorgverleners om de best mogelijke oplossing te vinden.
    Dit kan onder meer inhouden dat de cliënt wordt doorverwezen naar een gespecialiseerde zorginstelling of dat er aanvullende ondersteuning en zorgmaatregelen worden ingezet om tegemoet te komen aan de nieuwe behoeften van de cliënt. Ons doel is om altijd passende zorg en ondersteuning te bieden die aansluit bij de individuele behoeften van onze cliënten.

     

Cliëntvertrouwenspersoon


Bereik Jeugdstem:

Bel gratis: 088 – 555 1000Chat op www.jeugdstem.nl (ma-do: 16.00-20.00 uur, vr: 15.00-17.00 uur)

Iedereen in de jeugdhulp, inclusief (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers, heeft recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Bij vragen over jeugdzorg of Veilig Thuis biedt Jeugdstem gratis informatie, advies en ondersteuning. Deze vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk en niet in dienst van Jeugd-& Zorgland.


Klachtenportaal Zorg

Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.

Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

 

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

 

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.

 

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

 

Welke klachtenprocedures zijn er ook alweer?

Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Bestaat uit:

  • Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.

 

Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.

 

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Bestaat uit:

  • Een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de mate van de gegrondheid van een klacht.

 

De WMO procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat. Anders wordt de Wkkgz procedure gevolgd.

 

Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet

Bestaat uit:

  • Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
  • Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.

 




Privacyreglement Jeugd- & Zorgland


(Laatst bijgewerkt: 19 December 2023)

Welkom bij Jeugd- & Zorgland.
Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy en het zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke gegevens. Hieronder leest u hoe wij uw gegevens verzamelen, gebruiken, beschermen en welke rechten u heeft.

1. Verzamelde gegevens

Wij verzamelen alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor onze dienstverlening. Dit omvat bijvoorbeeld uw naam, contactgegevens, geboortedatum en relevante gezondheidsinformatie.

2. Doel van gegevensverwerking

Uw gegevens worden verwerkt voor specifieke doeleinden, zoals het verlenen van zorg, administratieve doeleinden en communicatie.

3. Gegevensdeling

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden zonder uw toestemming, behalve als dit wettelijk verplicht is.

4. Beveiliging

Wij nemen maatregelen om uw gegevens te beschermen tegen ongeautoriseerde toegang of verlies.

5. Bewaartermijn

Uw gegevens worden niet langer bewaard dan nodig, tenzij wettelijke verplichtingen dit vereisen.

6. Uw rechten

U heeft het recht uw gegevens in te zien, te corrigeren, te verwijderen en andere rechten uit te oefenen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

7. Klachten

Als u denkt dat uw privacyrechten zijn geschonden, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

8. Wijzigingen

Dit reglement kan worden bijgewerkt. De laatste versie is beschikbaar op onze website.

Heeft u vragen? Neem contact met ons op:

Info@jeugd-zorgland.nl

Met vriendelijke groet,

Jeugd- & Zorgland